درک مفهوم طول کانونی در 4 مرحله ساده قسمت آخر
نوشته شده توسط : آتلیه کودک
یک لنز استاندارد مثل یک لنز 50 میلی‎متری با گشادگی روزنه دیافراگم f1 . 8 , انتخابی خوب و ارزان برای دوربین است که منجر ثبت تصاویری بی‎ مثل می‎شود . پرایم لنزها ( لنزهایی که ارتفاع کانونی اثبات دارا‌هستند – قابلیت و امکان زوم در آن‎ها نیست ) همواره به نسبت کیت لنزها تصاویری خوبتر می‎گیرند زیرا برای ساخت آن‎ها یک انگیزه وجود داشته است . این لنزها به جای انجام یکسری فعالیت ضعیف , در یک فعالیت به خیر و خوبی فعالیت می‎کنند . 
لنزهای تله‎فوتو میانگین 70 تا 105 میلی‎متری 
اکثر زمان ها تایم ها درین محدوده کیت لنزها متوقف می‎شوند و به محدوده لنزهای تله‎فوتو و پرایم پرتره‎ها ( نزدیک به 85 میلی‎متری ) می‎رسیم . این محدوده برای لنزهای پرتره عالی است . پرسپکتیو ارگانیک این لنزها صورت را از پس‎زمینه جدا می‎کند سوای اینکه که‌این جداسازی تماما صورت بپذیرد . 
لنزهای تله‎فوتو 105 تا 300 میلی‎متری 
از لنزهای این محدوده اکثر وقت ها وقت ها برای مسافت‎های بدور مثل ساختمان‎ها یا این که کوه‎ها استعمال می‎شود . آن‎ها بدین استدلال برای عکاسی چشم انداز مطلوب نیستند زیرا پرسپکتیو صحنه را تخت ( هموار ) می‎کنند . لنزهایی در محدوده‎ای فراتر ازاین مقداراکثرا برای عکاسی ورزشی و عکاسی از حیات وحش به کار گیری می‎شوند 
3 ) ارتفاع کانونی چطور روی پرسپکتیو یک عکس تاثیر می‎گذارد؟ 
برای این‌که خوبتر متوجه گردید چطور ارتفاع کانونی روی پرسپکتیو یک عکس تاثیر می‎گذارد , 4 عکس از یک سوژه در 4 ارتفاع کانونی متفاوت گرفتیم و در پی آن‎ها را با یکدیگر مقایسه می‎کنیم . 
سوژه‎ها ( سه قوطی کنسرو ) در هر تصویر در یک محل نگه داشته شدند ( نزدیک به مسافت 25 سانتی‎متری از یکدیگر ) . می بایست اشاره کنیم این تصاویر با یک سنسور کراپ گرفته شده‎اند . یعنی ارتفاع کانونی حقیقی از چیزی که لیست می‎شود بیشتر خواهد بود , در نصیب 4 آن را توضیح خواهم بخشید . 
ظاهرا ارتفاع کانونی پرسپکتیو را تغییر تحول می‎دهد ولی می بایست بگوییم به طور کامل این اندیشه گمراه‎کننده است . در واقع ادله اثر گذار در‌این این مسئله مسافت از سوژه است . 
ارتفاع کانونی نشان دهنده اندازه مسافت از سوژه است یعنی تصاویر همه به یک صورت در فریم قرار می‎گیرند . تفاوت در پرسپکتیو بدین عامل بوجود می‎آید که ارتفاع کانونی هرچه دوربین از سوژه دورتر شود , طولانی‎تر می‎شود ( زوم به باطن ) . 
دقت فرمایید , مسافت از سوژه پرسپکتیو را تغییر و تحول می‎دهد . ارتفاع کانونی صرفا برای جبران این مورد استعمال می‎شود . 
4 ) نقش سنسور کراپ چیست؟ 
عکاسی با یک سنسور کراپ به معنای وجود چیزی به نام «ضریب برش» است . الزاما ضریب برش یعنی هریک از لنزهای فول قاب ( EF , FX و غیره ) که باطن بدنه یک سنسور کراپ قرار دهید تصویر را برش خواهند زد .  آتلیه عکاسی 
تصویر پایین طرز فعالیت سنسور کراپ را نشان می‎دهد . عملا کاری که انجام می‎دهید زوم به باطن و در نظر نگرفتن وسیع‎ترین بخش‎های صحنه است . 
چه بسا لنزهای تشکیل‌شده برای  دوربین‎های کراپ مثل محدوده EF - S و محدوده DX کماکان این تاثیر را خواهند داشت . علت این است که‌این لنزها با دقت به طول‎ واقعی‎شان لیست می‎شوند تا عرصه دیدشان.بادکنک آرایی
در پایان دو  عکسنمونه را مشاهده می‎کنید که با طول‎های کانونی کاملا متفاوتی گرفته شده‎اند. اولین تصویر با یک لنز 24 میلی‎متری و دومی با یک لنز 300 میلی‎متری ثبت شده است (هردو در یک سنسور کراپ).
 




:: برچسب‌ها: عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: